Tässä taiteilija teoksensa Ribbons äärellä.
Teksti ja kuvat Hannele Salminen
Eeva Peuran öljymaalauksissa kaikki on kohdallaan: sävykkäät, sointuvat värit ja näennäisen huolettomasti kuin vauhdilla syntyneet sommitelmat. Kerrokselliset, paksut siveltimenvedot luovat teoksiin mehevää pintaa. Vaikutelma keveydestä ja helppoudesta johtaa kuitenkin harhaan, sillä uskon, että maalaukset ovat pitkän harkinnan ja työskentelyn tulos.
Teoksissa tapahtuu paljon, niissä on liikettä, toisaalta vahvoja tunteita ja tunnelmia. Kuten näyttelyn tiedotteessa osuvasti todetaan, niissä on ”runollista levottomuutta”. Kun teoksia lähemmin tarkastelee, mielessä alkaa syntyä tarinoita ja assosiaatioita, sillä intensiiviset maalaukset suorastaan imaisevat mukaan maailmoihinsa.
Teosten lukuisat yksityiskohdat houkuttelevat silmän tutkimusretkelle, jonka jokaisella kierroksella paljastuu uutta. Sen huomasi siitäkin, että teosten äärellä syntyi välittömiä keskusteluja maalausten elementeistä avajaisvieraiden kesken. Jäimme ystäväni kanssa pohtimaan, kiemurteleeko mustekala teosten punaisena lankana maalauksesta toiseen?
Eeva Peura on kertonut, että tärkeintä hänen työskentelyssään on nautinto. Sen huomaa, sillä tunne suorastaan säteilee teoksista katsojankin silmiin. Myrhh and Noir -näyttelyn lumoavalle taidematkalle pääsee Galerie Forsblomilla 19.11. saakka.
Eeva Peura (s.1982) palkittiin vuonna 2019 William Thuring -nimikkopalkinnolla. Hänen teoksiaan kuuluu Suomen merkittävimpiin taidekokoelmiin.
