Teksti ja kuvat Hannele Salminen
Kimmo Sarje tunnetaan kulttuurin monitoimijana, taiteilijana ja tutkijana, joka lukuisten näyttelyidensä ohella on kirjoittanut parisenkymmentä kirjaa. Hänen keskeisiä teemojaan ovat kulttuurin ja sosialismin dekonstruktio.
Se on aiheena myös hänen uudessa, riemastuttavassa kavalkadissaan Venäjä, Venäjä, Venäjä Galleria Halmetojassa. ”Näyttelyni iso kaari ulottuu avautuvasta Neuvostoliitosta sulkeutuvaan Venäjään. Varhaisin teokseni on vuodelta 1984 ja viimeiset tältä vuodelta”, taiteilija kertoo.
Vaikka aineksia on monenlaisia, silti pigmenttivedoksista, akryyli- ja guassimaalauksista, kollaaseista ja montaaseista rakennetuista teoksista on syntynyt harmoninen, kiinnostava kokonaisuus. ”Se johtuu varmaan siitä, että yhteistyö galleristi Veikko Halmetojan kanssa sujui kitkatta, kävimme keskusteluja ja huomasimme, että näkemyksemme olivat yhtäläiset”, Sarje lisää.
Kuten teosten nimistäkin voi päätellä – Odessan äänet, Tieteellinen kommunismi ja Avantgarden kaiho – ne viittaavat moneen suuntaan ja lainaavat myös muita taiteilijoita kuten Dalia ja Barnett Newmania. Teoksia kannattaakin tutkia pitempään, jotta niiden sisältämä informaatio aukenisi kokonaisuudessaan. Historia toistaa itseään tulee väistämättä mieleen teoksia tutkaillessa.
Erikoismaininnan ansaitsee neljän minuutin pituinen vaikuttava lyhytelokuva Merkintöjä Odessa-päiväkirjasta, jonka Kimmo Koskela on toteuttanut Sarjen konseptin pohjalta. Tähän runsaudensarveen pääsee tutustumaan 23.2. saakka Galleria Halmetojassa. https://galleryhalmetoja.com/
(Artikkelikuvassa taiteilija Ärjylä Moskovassa -teoksen vaaravyöhykkeessä)

